از زمانی که جعبه های مقوایی در قرن نوزدهم بریتانیاابداع شدند ،طراحی بسته بندی در ساله های اخیر دچار تغییرات زیادی شده اند.جمع و جور بودن و استحکام آن اثبات میکند که هنوز با گذشت سالیان سال محبوب هستند و به احتمال زیاد بسته بندی مورد علاقه ی شما در یکی از این محصولات عرضه خواهد شد.
نه تنها این،شکل یک جور و مربعی بسته بندی جعبه بهترین چشم انداز را برای هیجان انگیز ترین و چشم نواز ترین طرح ها را ارائه می دهد.
به همین علت مجور نیستید به سطوح عجیب ،ناهموار یا پیچ خورده بیاندیشید.
شما همیشه میدانید که روی یک جعبه چه چیزی دریافت میکنید ،و ما می گوییم که این یک هدیه برای هر طراح بسته بندی خلاق و باهوش است .
در اینجا چند نکته وجود دارد که باید زمان طراحی یک بسته بندی به یاد داشته باشید و پکیجی از طرح های خلاقانه جعبه برای الهام بخشیدن به پروژه بعدی شما!
قبل از شروع بیاد داشته باشید
هر ایده ای که در ذهنتان داشته باشید، هرچقدر هم که عجیب و غریب و فضایی باشند باید نکاتی را در رابطه با طراحی آن رعایت کنید.
فضای کافی برای اطلاعات محصول
به یاد داشته باشید که برای همه ی اطلاعات مهم ، فضای کافی لازم در طراحی جعبه ی بسته بندی خود قرار دهید. این شامل نام خود محصول ،جزئیات یا دستور العمل استفاده از محصول ،جزئیات تماس سازنده ،وزن ، حجم و… (درصورت وجود ) است.
پتانسیل بازیافت محصول را در نظر بگیرید
آیا بسته بندی طرح جعبه ی شما قابل بازیافت است؟ اطمینان حاصل کنید که پتانسیل بازیافت طراحی جعبه خود را در نظر گرفتید تا از غافلگیری در این راه خودداری کنید . اگر از مواد شیمیایی خاص یا مواد خاصی مانند جوهر یا فقط بعضی از قسمت های جعبه قابل استفاده ی مجدد است ،مطمئن شوید که مشتریان شما اگاهی دارند بعد از استفاده با آن چه کنند.
طراحی بسته بندی را با توجه به جامعه مشتریان انجام دهید
این موضوع میتواند در اینجا بسیار اهمیت داشته باشد. برای چه کسی محصول خود را ارائه میدهید ؟بسته بندی محصول شما نیز باید با توجه به سلیقه، طیف و افکار مشتریانتان نزدیک باشد. به این فکر کنید که چه ویژگی تازه و جدیدی را میتوانید به بسته بندی خود اضافه کنید؟ بطور مثال محصولاتی که برای کودکان و خردسالان طراحی و بسته بندی میشوند میتوانند با رنگ های شاد و مینیمال عاری از طرح های گرافیکی پیچیده باشند. یا بسته ای که برای محصولات بیمارستانی تولید و عرضه میشود باید از رنگهای روشن و سفید در طراحی آن استفاده شود.
تاثیر حمل و نقل در طراحی بسته بندی
این نکته بسیار مهم است که بدانید نوع حمل و نقل بسته هایی که طراحی میکنید چه هستند. ممکن است بسته هایی مسافت های زیادی را طی کنند یا در اثر شرایط جوی خاصی مانند رطوبت بالا باشند.حتی ممکن است بسته های شما برای محصولات سنگین وزن باشد. در این شرایط باید از متریال های با مقاومت بالا در بسته بندی محصولات استفاده کرد. به همین ترتیب ممکن است این مواد کیفیت سطح خوبی را به شما ارائه ندهند. و مجبور باشید نوع طراحی خود را بخاطر این مسئله تغییر دهید.
بهترین ایدههای طراحی که میتوانید از آن الهام بگیرید
در این مقاله از آی گرافیکس 52 ایده و عکس از طراحی طیف گستردای از نقوش بسته بندی محصولات برای شما آماده کردیم :
بیرون را ساده و داخل را پیچیده طراحی کنید
از همهی اجزای بسته بندیتان غافل نشوید. بسته بندی محصول شما میتواند قسمت های مختلفی داشته باشد. روی همه جزئیات محصولتان کار کنید و نگذارید قسمتی از بسته بندی شما خالی بماند.
نکتهی کلیدی که لازم است به ان اشاره کنم این است که : شما باید تجربه ای ایده آل در آنباکس کردن محصول خود به مشتری بدهید. هدف از این کار این است که برند شما در ذهن مشتری تقویت شود. این حس میتواند ناشی از احساس خوب در آنباکس کردن محصول باشد. یا اینکه احساس خوب از نظر تجربه دیداری و تماس با رنگها برای کاربر به ارمغان بیاورد.
تمام این ها مسائلی هستند که برای رسیدن به یک برند خوب باید در ذهن داشته باشید. در سایت مقالات زیادی در این رابطه وجود دارد. پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را بخوانید.
طراحی جعبه بصورت تعاملگرا
در دنیای امروز که ارتباطات بصورت وسیعی گسترش یافته و تعامل با عوامل زندگی سرعت یافته. ایجاد یک طراحی تعاملی میتواند بسیار ساختار شکن و در عین حال جذاب باشد. بسته بندی خود را به گونه ای طراحی کنید تا مشتری برای رسیدن به هدف خود تلاش کند. البته این تلاش نباید روی اعصاب باشد و در آن زیاده روی شود.
این نوع طراحی مشتری را وادار میکند برای رسیدن به اجزای مختلف بسته بندی شما تلاش و کاوش کند. معمولا بسته یا زبانه ای که بسته را از پوسته آن جدا کند یا استفاده از اجزای چرخشی در طراحی میتوانند ایده هایی از این نوع طراحی باشند.
نگاهی اجمالی داشته باشید
به یاد داشته باشید اگر رقبای زیادی در زمینه کاری خود داشته باشید. باید به این نکته توجه کنید که مشتریان اغلب با نگاهی اجمالی محصولات را انتخاب میکنند. هرچقدر هم که درون بسته بندی شما زیبا باشد اگر محصول شما برای خرید انتخاب نشود باخت کرده اید.
برای اینکه این نگاه اجمالی را در مشتری ارضا کنید. میتوانید روی بسته بندی خود کار کنید عکسی از محصول را بصورت برش خورده روی بسته بندی قرار دهید. یا با شفاف کردن قسمتی از جعبه خود محتویات و درون محصول خود را به مشتری نشان دهید. اجازه دهید مشتری محصول نهایی را که استفاده میکند در بسته بندی شما ببیند.
ترکیب رنگی و تم مخصوص
اگر محصولی که در حال بسته بندی آن باشید مجموعه طیف های مختلفی داشته باشد. میتوانید از این نوع طراحی در بسته بندی جعبه ها کمک بگیرید. مثلا اگر در حال طراحی دمنوش های مختلف ها مجموعه رنگ های مختلف یک لاک ناخن باشید . ! این نوع طراحی معمولا از چند رنگ ثابت استفاده میکند و یک مجموعه رنگ (تم) را تشکیل میدهد. و میتواند نشان دهنده ویژگی محصول شما باشد.
مثلا اگر دمنوش شما تند است از رنگ قرمز و اگر محصول شما رنگ های مختفی دارد از رنگ همان نوع محصول استفاده کنید.
مزایای استفاده از این نوع طراحی ها در بسته بندی به محصول شما کمک میکند تا در فروشگاه بیشتر جذب چشم مشتری شود. یا حتی در مشتری احساس ترس از دست دادن چیزی یا به اصطلاح Fomo ایجاد کند. و همین دلیل باعث خرید بیشتر از قفسه محصولات شما شود. که یک برد واقعی برای برند شما محسوب میشود.
به بسته بندی خود شخصیت بدهید
این مسئله که فقط دارید روی طرح یک بسته بندی کار میکنید. دلیل نمیشود بسته بندی شما خسته کننده بنظر برسد. زمانی که فکر کردید تمام کارهایی که لازم بود را انجام دادم. هنوزراه های زیادی برای جذاب کردن محصول شما باقی مانده. اضافه کردن شخصیت به نوع بسته بندی شما میتواند بر این جذابیت بیفزاید.
شما در طراحی خود میتوانید از هر نوع وسیلهای برای شخصیت سازی استفاده کنید. مثلا برای جعبه شیرینی از بسته بندی با طرح فر تا شخصیت بخشیدن به لبه ها که میتوانند مانند بال ماهی یا هرچیز دیگری باشند.
طراحی به سبک جعبههای قدیمی
این نوع جعبه ها معمولا با ظاهر یکسان و رنگ قهوهای هستند وقتی دست را روی آن میکشید حسی آشنا به شما منتقل میشود. ظاهری کلاسیک و شیک دارد. همه این موارد این نوع بسته بندی را به یک سبک تبدیل کرده. هنوز تمام نشده، از طرفی این نوع بسته بندی برای محیط زیست بی خطر است. و اگر روی آن را با رنگ های تاکید کننده و تایپوگرافی بزرگ تلفیق کنید نمای بسیار زیبایی به محصول میدهد.
ترکیب رنگهای جذاب در طراحی بسته بندی
این نوع طراحی یک کار چند بعدی عالی است که مزایایی به همراه دارد. از طرفی این نوع طراحی چشم هارا به خود خیره میکند و در انتخاب مشتری تاثیر میگذارد. از طرفی با استفاده از این نوع سبک طراحی برای بسته بندی میتوان اطلاعاتی را که میخواهید بولد کنید یا به اصطلاح در چشم مشتری فرو کنید. این کار با استفاده از ترکیب رنگهای روشن و سایه زدن قسمتی از بسته بندی میسر میشود.
استفاده از تصاویر پیچیده
اضافه کردن برخی تصاویر گرافیکی و پیچیده که حتی ممکن است مفهوم خاصی داشته باشد. این اجازه را به مشتری میدهد که به طراحی و بسته بندی محصول شما فکر کند. این علاوه بر زیبایی بصری و سبک ظریفی است که این نوع طراحی به مشتری القا میکند.
البته نکات اول مقاله را در نظر داشته باشید که برای چه کسی طراحی میکنید. همانطور که این سبک برای طیف سنی خردسال و کودکان مناسب نمیباشد.
استفاده از شیب و طیف رنگی
طیف رنگی به یک رنگ مرکزی خاص گفته میشود که طیفی را در رسیدن به رنگ دوم طی میکند. رنگ اول میتواند هرچیزی باشد و رنگ دوم معمولا رنگ کلی و بک گراند جعبه شماست. این نوع طراحی حس خوبی را از نظر روانی به مشتریان محصول شما القا میکند و به آنها حس آرامش القا میکند. این یکی از بهترین روش ها برای اضافه کردن عناصر خلاق و پویا به طراحی بسته بندی شما است.
استفاده از تایپوگرافی بزرگ و جذاب
استفاده از نوع نوشتار، اندازه و رنگ آن میتواند ویژگی های مثبتی را در بسته بندی محصولات بوجود بیاورد.
تایپوگرافی فقط برای نوشتن و ارائه اطلاعات کافی درباره محصول به مشتری نیست. استفاده از رنگ های جذاب با توجه به بک گراند. اضافه کردن سایه و ترکیب رنگ ها در استفاده از تایپوگرافی. میتوانید طراحی جذابی را در معرض دید مشتری قرار دهد. همچنین ترکیب رنگ ها با تایپوگرافی و تصاویر میتواند به جذابیت محصول شما اضافه کند.
طرح های خمیده و پر رنگ
استفاده از المان هایی مانند یک شیپ یا شکل دیجیتال مثل برگ، یا حباب یا هرچیزی که ممکن است خمیده باشد یک سبک خاص است. این المان ها با ترکیب رنگ های فلت و پر رنگ میتواند نمای زیبا و خاصی را به محصول شما بدهد.
آماده طراحی بسته بندی خود هستید ؟
در دنیای پر رقابت امروزی همیشه چالش برای طراحلن بسته بندی بوده و خواهد بود. ولی تمام این ایده و طراحی ها به جذابیت بسته بندی ختم خواهد شد. و در نهایت ارتقا برند شما. از بسته بندی های زیبا تا بسته بندی هایی که برای باز کردن آن مجبورید کمی تلاش کنید. همگی برای ارضا حس کنجکاوی و زیبا پسندی انسان انجام میشود.
اگر خود نمیتوانید این کار را انجام دهید طراحان ما در آی گرافیکس آماده هستند تا ایده های زیادی را به شما پیشنهاد دهند و عملی کنند.