آموزش طراحی فونت در ۵ قدم

دسترسی سریع به موضوعات

فونت ها یکی از پراستفاده ترین در عین حال مبهم ترین ابزارهای دنیای آنلاین هستند. همه از فونت ها استفاده می‌کنند. اکثر مردم با فونت های رایج Arial و Tahoma آشنایی دارند. ولی افراد معدودی به این فکر می‌کنند که تاریخچه ساخت این فونت ها چیست و واقعا از کجا آمده اند ؟

مهم ترین ترفند در طراخی فونت این است که : در استفاده در زمینه‌های مختلف مفید باشند و حواس بیننده را از مفهوم اصلی پرت نکنند.

در عین حال طراحی گرافیکی فونت می‌تواند یک تلاش عالی و مفید باشد. این کار این زمینه را فراهم می‌کند تا امضای خالق درون اثر به نمایش گذاشته شود. البته این تلاشی آسان نخواهد بود ….

 

همچنان که در حال طراحی فونت و الفبای مخصوص خود هستید به این نکته توجه کنید که این می‌تواند یک تمرین زمان بر باشد. همچنین با چالش و ظرافت های مختلفی در طراحی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

برای طراحی بی تجربه درک بعضی تغییر ها مانند استایل ها و تفاوت های فونت ها می‌تواند سخت باشد. این نکته که قوانین و ملاحظات فنی زیادی نیز باید در طراحی فونت در نظر گرفته شود قابل توجه است. این ملاحظات پارامترهایی مانند : اندازه و فاصله صحیح بین المان‌ها را شامل می‌شود. برای این که در این فرآیند طراحی موفق باشید می‌خواهیم شمارا با فرآیند کامل این پروسه بصورت گام به گام همراهی کنیم.

فونت ها یکی از پراستفاده ترین در عین حال مبهم ترین ابزارهای دنیای آنلاین هستند. همه از فونت ها استفاده می‌کنند. اکثر مردم با فونت های رایج Arial و Tahoma آشنایی دارند. ولی افراد معدودی به این فکر می‌کنند که تاریخچه ساخت این فونت ها چیست و واقعا از کجا آمده اند ؟

مهم ترین ترفند در طراخی فونت این است که : در استفاده در زمینه‌های مختلف مفید باشند و حواس بیننده را از مفهوم اصلی پرت نکنند.

در عین حال طراحی گرافیکی فونت می‌تواند یک تلاش عالی و مفید باشد. این کار این زمینه را فراهم می‌کند تا امضای خالق درون اثر به نمایش گذاشته شود. البته این تلاشی آسان نخواهد بود ….

 

همچنان که در حال طراحی فونت و الفبای مخصوص خود هستید به این نکته توجه کنید که این می‌تواند یک تمرین زمان بر باشد. همچنین با چالش و ظرافت های مختلفی در طراحی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

برای طراحی بی تجربه درک بعضی تغییر ها مانند استایل ها و تفاوت های فونت ها می‌تواند سخت باشد. این نکته که قوانین و ملاحظات فنی زیادی نیز باید در طراحی فونت در نظر گرفته شود قابل توجه است. این ملاحظات پارامترهایی مانند : اندازه و فاصله صحیح بین المان‌ها را شامل می‌شود. برای این که در این فرآیند طراحی موفق باشید می‌خواهیم شمارا با فرآیند کامل این پروسه بصورت گام به گام همراهی کنیم.

استایل در طراحی فونت

مقدمات طراحی فونت

طراحی تایپ و تایپوگرافی اصولا شامل تبدیل دست خط و نگاره های شما در نرم افزار و تبدیل آن‌ها به یک فایل با فرمت فونت است. با نصب این فایل بر روی هر کامپیوتر دیگری این کتاب خانه به منابع نرم افزارهایی که قابلیت نگارش را دارند اضافه می‌شود. و از طریق نرم افزارهایی چون خانواده آفیس، Microsoft Word همچنین در Power Point و Photoshop قابل دسترسی هستند.

همچنین می‌توانید روی این فایل ها کپی رایت قرار داده و با فروش آنها در سایت هایی که قابلیت فروش فونت را فراهم کرده اند درامد کسب کنید و نسخه هایی دیجیتالی از فونت خود را بفروش برسانید.

در ابتدای کار شما را با مفاهیم اساسی در زمینه طراحی فونت آشنا می‌کنم.

  • تایپوگرافی : هنر چیدمان حروف و استایل دادن به تایپ.
  • تایپ فیس : طراحی مخصوصی حروف الفبا.
  • فونت: فایلی نرمافزاری است که حاوی تایپ فیسی خاص است.
  • خوشنویسی: دست خط و تایپ فیس هایی هنرمندانه.
  • حروف دستی: نمایه های مصور از کلمات و حرف ها.

بیایید در مورد فرمت های موجود از فونت های ساخته شده حرف بزنیم بصورت کلی دو نوع فونت داریم :

  • فونت نوع باز OTF
  • فونت نوع واقعی TTF

فونت TTF اولین بار توسط اپل در دهه 80 میلادی بعنوان خواندن آسان توسط ابزارهای دیجیتالی ساخته شد. همچنین در نوع فونت OTF فضای بیشتری برای ذخیره سازی داریم در حالی که این نوع فونت از کاراکترهای بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند. هر دو فرمت عالی هستند ولی استفاده از OTF پیشنهاد می‌شود.

فونت ها در طراحی ست اداری

در آخر این نکته را باید بدانید که لایسنس مهم است. مانند هر دارایی دیگری شما مالک و سازنده فونت خودتان هستید و استفاده از آن باید با مجوز شما باشد. افراد برای دریافت این مجوز نیاز به پرداخت هزین دارند و استفاده بدون مجوز از این فونت ها می‌تواند دارای پیگرد قانونی باشند.

پروسه طراحی فونت

1- قوانین پایه‌ای طراحی فونت را بدانید

قبل از این که به سراغ طراحی و ساخت فونت بروید این موضوع حائز اهمیت است که اصول ساخت و تایپ را بدانید. قدمت طراحی تایپ به سال های 15 میلادی برمی‌گردد. زمان زیادی است که انسان ها از خطوط استفاده می‌کنند و همواره بدنبال راهیی برای اصلاح و عملکرد بهتر آن هستند.

نمونه اولیه خطوط جداکننده در طراحی فونت

اگر به اصول طراحی تایپ فیس ها نگاه کنید، خواهید فهمید که اکثر آنها دارای حروف متناوب ضخیم و نازک در یک حرف هستند. این اتفاقی نیست و جزوی از اصول و الگوی طراحی حروف با خوشنویسی است.

اگر دقت کنید یک طراح خوش نویس وقتی در حال طراحی است در انتهای حروف که دیگر خط باید تمام شود و قلم از روی کاغذ برداشته شود. جوهر کمتری در تقابل با کاغذ آزاد می‌شود و خطوط نازک تر به نظر بیننده می‌رسد. این فرآیند  بصورت اتوماتیک به مغز بیننده کمک می‌کند تا مفهوم حرف و کلمه را سریع تر درک کند.

بنابراین اگر قصد طراحی فونت بصورت هندسی را دارید باید این نکته را در طراحی در نظر بگیرید.

 

حروف می‌توانند در شکل خاصی با هم مشابه باشند

همچنین می‌توانید حروف را بر اساس شکل آنها به گروه های خاصی تقسیم کنید، این عمل به ترسیم حروفی که بصورت چسبیده در می‌آیند مانند (چ + را = چـرا) کمک می‌کند.

  • حروف مستطیلی مانند : (ا ل ر م و ک گ )
  • حروف دایره ای مانند : (ن ع غ خ ح ج چ ص ض)
  • حروف مربعی مانند : ( د ذ ه  )

بسیاری از حرف ها شامل ترکیب یا نوعی از موارد بیان شده در بالا می‌باشد. تقسیم بندی حروف در طراحی می‌تواند به شما کمک بسیاری کند.

مواردی تجربی نیز وجود دارد که از آنها در طراحی خود استفاده کنید :

حروفی که دارای منحنی هستند را کشیده تر رسم کنید. دلیل انجام این کار این است که چشم ما حروفی که بقل هم قرار داده شده اند را در مقایسه با نمای تکی از آنها، کوچک تر می‌بیند. اینها تله هایی است که طراحان بی تجربه معمولا در آن می‌افتند و با مشکل مواجه می‌شوند.

پس همین حالا این موارد را رعایت کنید.

 

 

2- هدف پروژه خود را برنامه‌ریزی کنید

داشتن برنامه ریزی قبلی در انجام این پروسه مسیر کلی شمارا مشخص می‌کند و دیگر سردرگم نخواهید بود. سوالاتی بیان شده و با پاسخ به آنها می‌توانید مسیر کلی و چشم انداز پروژه خود را ببینید.

طراحی فونت توسط detectype
  • هدف از ساخت این فونت چیست ؟  مشتری و کارفرمای شما باید هدفی از سفارش ساخت این فونت داشته باشد. مانند برندینگ یا محرکه ای تقویتی برای شناخت برند و المانی خاص که معرف برند است. حتی اگر چیز دیگری پشت این ماجرا است را حس کنید و آن را در طراحی در نظر بگیرید.
  • چه کسانی از این فونت استفاده می‌کنند ؟ شما باید طیف مشتریان و نیازهای تجاری برند را در طراحی درنظر بگیرید. حتی اگر این فونت را برای بازارهایی چندمنظوره طراحی می‌کنید، باید ایده ای برای جذاب شدن این فونت داشته باشید.
  • در چه زمینه ای از این فونت استفاده خواهد شد؟  بصورت مثال فونت هایی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شود با فونت های عناوین فیلم ها در پوسترها تفاوت می‌کند. همچنین به این نکته توجه کنید فونت شما بیشتر در عناوین استفاده خواهد شد یا در پاراگراف های متنی . برخی موارد به فونت های خوانا و حرفه ای نیاز دارند و برخی به فونت هایی که پررنگ تر هستند و توجه خواننده را به خود جلب می‌کنند.
  • چه فونت هایی از نظر سبک طراحی شبیه به فونت من است ؟ بیشمار فونت در فضای اینترنت وجو دارد ، درصورتی که می‌خواهید فونت شما برجسته شود باید حروف مرجع را جمع آوری و مورد بازبینی قرار دهید. با حال حاضرتان و با ایده ای که در سر دارید، هرچند کوچک باشد شروع کنید. اگر با حروفی مواجه شدید که دوست دارید و از آن خوشتان می‌آید آنها را با هم مقایسه و نتیجه گیری کنید. روی سبک های خاص تمرکز کنید. برخی از منابع رایج برای تحقیق درباره فونت ها : FontBehanceT Envato, House Industries هستند.

3- تایپ فیس را رسم کنید.

اسکچ کردن فرآیندی است که طراحی واقعی از آنجا شروع می‌شود. اسکچ کردن به معنای طراحی با دست و مداد روی کاغذ است. این مرحله شامل آزمون و خطا است. در این مرحله است که از طراح های خود ایده می‌گیرید و تصمیماتی خلاق می‌گیرید که حروف شمارا از دیگران متمایز می‌کند.

طراحی تایپ فیس

سریعا شروع به کشیدن حروف الفبا نکنید. این کار می‌تواند سریع شمارا خسته کند. هدف از اسکچ و طراحی اولیه درک جهت گیری های هنری در طراحی الفبای شما است. در عوض با ترسیم حروف تصادفی شروع کنید تا یک ایده کلی نسبت به سبکی که طراحی می‌کنید بدست آورید. وقتی مسیری را پیدا کردید که از نظر شما عالی است ! شروع به طراحی حروف مشابه بیان شده در بالا در آن دسته بندی کنید.

سپس بدنبال طراحی کلماتی باشید که در آن سبک دارای تنوع بالا و خوبی هستند. یعنی ترکیبی از حروف بزرگ (مستطیلی و منحنی شکل) دارای صعود و نزول و فرم های ترکیبی. از حروف واقعی استفاده کنید تا ببینید واقعا حروف به چه صورت به نمایش در خواهند آمد و خوانده خواهند شد.

وقتی چندبار این کار را تکرار کردید ایده و سبکی را پیدا خواهید کرد که با استفاده از موارد ذکر شده در مرحله اول، می‌توانید کل الفبا را رسم کنید. همینطور از اعداد و علائم و کاراکترهای خاص غافل نشوید.

 

4- فونت خودرا در نرم افزار طراحی فونت، طراحی کنید.

در این مرحله به نرم افزاری می‌پردازیم که برای طراحی فونت خود بصورت دیجیتال و تبدیل اسکچ ها و طرح های الفبایی شما به نسخه دیجیتال به آن نیاز داریم. دو مورد وجود دارد که در این مرحله باید حواستان به آن باشد : یکی برنامه طراحی گرافیکی و دیگری برنامه طراحی فونت است.

یک تایپ فیس شامل طراحی دستی

در بخش طراحی گرافیکی باید از نرم افزارهایی مانند ایلستراتور یا فتوشاپ و یا حتی برنامه های دیگر در این زمینه مانند canva و … استفاده کنید. اگر طراحی گرافیکی فونت شما بدنبال واقعی تر شدن است از برنامه Raster در طراحی گرافیکی فونت استفاده کنید.

برای سادگی، به Illustrator و Fontself اشاره میکنیمد. اصول کلی باید در نرم افزارهای دیگر رعایت شود. هنگامی که Fontself را دانلود و نصب کردید. اگر قبلاً Illustrator را باز کرده‌ باشید، ممکن است لازم باشد قبل از ادغام ، آن ها را دوباره راه‌اندازی کنید. در ادامه، باید به امکانات اولیه  Illustrator، به ویژه لایه‌ها، ابزار قلم، منحنی‌های bezier و رابط کاربری عمومی دسترسی داشته باشید.

برای تنظیمات اولیه فایل خود در Illustrator، مطمئن شوید که در حالت رنگ RGB کار می کنید و Artboard  به اندازه کافی بزرگ است که با  الفبای شما مطابقت داشته باشد. همیشه می توانید بعداً با ابزار Artboard اندازه ها را تنظیم کنید.

وارد کردن فونت در Illustrator