تاریخچه فونت‌ها در طراحی گرافیک

دسترسی سریع به موضوعات

طراحی گرافیک، هنر یا مهارت فنی ؟

طراحی گرافیک هنری و مهارت فنی طراحی گرافیکی روندی چند نظامی است که به منابع خلاقانه بسیاری نسبت داده می‌شود برخی به آن همچون مهارت فنی نگاه می‌کنند یکی از حرفه های چاپ سنتی و روند انتشار در حالی که دیگران آن را بیشتر به عنوان یک هنر قلمداد می کنند این تفاوت ظریف می تواند اهمیتی بنیادین برای طراحی داشته باشد همچنان که در قسمت های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طراحی به مثابه مهارت فنی

طراحی گرافیک به عنوان یک مهارت فنی بخشی اساسی از روند تولید چاپ سطح آماده‌سازی متن تصویر و محتویات دیگر برای انتشار را شامل می شود از همین رو طراحی گرافیک با برقراری ارتباط با مشتری و دیگر افراد حرفه‌ای از زیر چاپ چی ها طراحان حروف عکاسان و مراکز تکمیل کننده چاپ نقشی کلیدی در این روند به عهده دارد.

این منظر از طراحی گرافیک به عنوان بخشی از روند چاپ طراحی گرافیک را به عنوان یک مهارت فنی قلمداد می‌کند.

برخی از عناصر کار طراحی نظیر افزودن یا کاستن از فضای بین حروف برای ایجاد حروف خوب و متن جذاب می تواند به عنوان مهارت فنی یک طراح روی حروف نگریسته شود.

به همان روشی که یک نجار با یک تکه چوب کار می‌کند. یا یک چاپچی از پرس که برای ایجاد تاثیر درست حروف روی کاغذ فشار را تنظیم می‌کند.

این دیدگاه رابطه طراح با مشتری را به عنوان بخشی از روند سفارش می بیند که طی آن طراح تولید کار را آسان‌تر می‌کند.

طراحی به مثابه هنر

طراحی گرافیک به عنوان یک هنر تصاویر و صفحه‌آرایی جذابی را خلق می‌کند تا ایده‌ها و اطلاعات را به مخاطبان مختلف منتقل کند نظم در صف مقدم تفکر خلاق است و این تئوری را پیش رو دارد که چگونه می‌توان از طریق رسانه‌های تصویری با استفاده از ابزارهای گوناگون و گسترده هوشمند به منظور برقراری ارتباط معنی داری بین عناصر مختلف طرح با مخاطب ارتباط موثر برقرار کرد.

این دیدگاه به طراح همچون موجودی مجزا می نگرد که به جای اینکه سفارش خواست مشتری او را هدایت کند دلمشغول بیان شخصی خود است بسیاری از طراحان به انجام پروژه های تجربی و شخصی مشغول هستند و آثارشان را خود منتشر می‌کنند که در نتیجه اهداف آنها می‌تواند با اهداف یک هنرمند بسیار نزدیک باشد با این وجود این دو دیدگاه در مورد طراحی خیلی هم مطلق نیست بسیاری از طراحان به خاطر سبک خاص و منحصر به فردش آن رجوع یمیشود در حالیکه بسیاری از دیگر طراحان سبک خود را متناسب با یک سفارش خاص تنظیم می‌کنند.

بزرگ ترین اتاق نشیمن لندن

بزرگترین اتاق نشیمن لندن

بزرگترین اتاق نشیمن لندن بزرگترین اتاق نشیمن لندن توسط گراند اکرول برای دوسالانه معماری لندن و طراحی برای لندن پخش شده است این چیدمان ترکیبی از هنر و مهارت فنی است چنانچه طراحان برای تولید این اثر نهایی وارد حیطه های گوناگون شده‌اند بازگشتی به به تنوع نظم و قواعد دوره رنسانس تصویر بالا جزئیاتی از طرح فرش را نشان می‌دهد که اندازه آن ۳۰ متر در ۱۴ و ۳۰ متر است از مزایده‌ای ۵۰ سانتی متری ساخته شده که اتاق نشیمن گویی آن قرار دارد این فرش توسط استودیو مایر طراحی شده است.

ترکیب شیوه سنتی در صنعی طراحی گرافیک

بلانکا

بلانکا این طراحی پل با علم به سفارش انبی استودیو بوده و وام گرفتن از شیوه سنتی را وارد نمای معاصر کرده است سبک این تصویر سیاه و سفید مانند صفحه های حکاکی است که در قدیم برای تصویرسازی کتاب ها استفاده می شد این تصویر به این منظور در این کتاب گنجانده شده تا نشان داده شود که طراحی گرافیک از شیوه های بسیاری بهره می‌گیرد تصویرسازی حکاکی بسیار بادقت ساخته می‌شد تا بیان دقیقی از موضوع را ارائه کند هنوز هم زیباست می تواند به تنهایی یک اثر هنری قلمداد شود و روند طراحی و سفارش دادن عناصری از کار به دیگران اغلب مرز بین هنر و مهارت فنی را مبهم می کند.

صنعتی شدن

صنعتی شدن در قرن هجدهم مصادف بود با مجهز شدن صنعت چاپ به ماشین آلات که باعث بالا رفتن سرعت چاپ شد و میزان تولید کارهای چاپی افزایش یافت و مهمتر از اینکه با تغییر حروف و روش‌های حروف چینی که موجب بالا رفتن سرعت کار شد چاپ و روند تولید آن تغییرات شایان توجهی کرد.

پیشرفت های چاپ

صنعتی شدن در قرن هجدهم مصادف بود با مجهز شدن صنعت چاپ به ماشین آلات که باعث بالا رفتن سرعت چاپ شد و میزان تولید کارهای چاپی افزایش یافت و مهمتر از اینکه با تغییر حروف و روش‌های حروف چینی که موجب بالا رفتن سرعت کار شد چاپ و روند تولید آن تغییرات شایان توجهی کرد پیشرفت‌های چاپ ماشین های چاپ پرستی جدید و سریع نیازهای جدیدی را به عناصر دیگر در روند چاپ پدید آورد نظیر حروف مورد استفاده در چاپ چیزهایی که روی آن چاپ صورت می‌گیرد و روشی که کل صفحات برای چاپ آماده می شوند.

چاپ پرس

چاپ پرس پس از انقلاب صنعتی چاپ پرستار تغییرات زیادی شده جایگزین چوب شد که باعث بالا رفتن فشار چاپ و افزایش فضای چاپ شد یک پرس بخار ساخت که از سال ۱۸۱۴ می توانست بیش از ۱۰۰۰ نسخه در ساعت چاپ کند به همین طور قابلیت چاپ دورو را داشت در سال ۱۸۳۳ ریچارد تو پرسکار خنده را اختراع کرد که نتیجه آن توانایی چاپ میلیونها نسخه از یک صفحه در روز بود پیشرفت‌های بعد این بردها و رول های کاغذ تولید انبوه را ممکن ساخت.

گراورسازی با عکس

گراور سازی با عکس زیبا عکس استفاده از صفحات فلزی در ساز چاپ را جایگزین روند فتوشیمیایی کرد که صفحه فلزی را با استفاده از تکنیک های عکاسی منقوش می کرد ماده حساس به نور و ضد اسید روی صفحه فلزی که طرح چاپی روی آن نقش شده کشیده می‌شود قرار گرفتن فلز در معرض اسید موجب حل شدن فلز می شود و تصویر را روی آن حک می کند برایساخت صفحات چاپ سنگی نیز از روش مشابهی استفاده می شود که تو رفتگی هایی برای نشستن مرکب در آن به وجود می آید.

قالب سطری

ماشین هایی نظیر لینوتایل امکان حروف‌چینی با سرعتی بسیار بیشتر را ممکن ساخت این ماشین اپراتور متن روی صفحه کلید وارد می‌کند و ماشین قالب های ماتریس هایی را برای قرار دادن در متن یک خط از حروف سازماندهی می کنند این اختراع انقلابی در نشر روزنامه ایجاد کرد.

صنعتی شدن تغییرات زیادی دارد را در روش چاپی که پدید آمده بود ممکن ساخت این نمونه ها نشان می دهد که چگونه در طی زمان روند چاپ کامل شده است راست به چپ صفحه به زبان لاتین قدیم در سال ۱۴۸۳ چاپ شده است الفبای حروف چاپی که در انقلاب صنعتی رواج پیدا کرد و روزنامه‌ای که توسط حروف چاپی در تاریخ ۶ مهر ۱۸۰۹ چاپ شده است.

صنعتی شدن در فرآیند چاپ

کور بیس بالا و چپ این مجله توسط چه میزان برای کتابخانه تصویری کوربیس طراحی شد طراحی این مجله شامل تایپوگرافی هایی است که ساختار پیکسلی حروف دیجیتال را منعکس می کند عصر دیجیتال عصر صنعتی را تغییر داد و حالا اکثر کارهای چاپی به صورت الکترونیکی طراحی و تنظیم می شوند و به جای پیکا از پیکسل استفاده می‌شود

طراحی گرافیک و تکنولوژی

ساده خواهد بود که طراحی گرافیک را نظام قلمداد کنیم که تنها از دغدغه های هنری آکادمیک تاثیر گرفته است اما پیشرفت های تکنولوژیک ملاحظات و روش‌های جدیدی را به طراح معرفی کرده نیز در شکل‌دهی آن موثر بوده است تکنولوژِی با ساده کردن فرایندهای تولید و افزایش دسترسی و ابزارهای طراحی گرافیک را در دسترس همگان قرار داده است تکنولوژِی دیجیتال طراحی را آن چنان دچار تحول کرد که می‌تواند با استفاده از سیستم های گوناگون انتقال بیسیم و سازوکارهای آنلاین به تولید انبوه برسد.

تکنولوژی نه تنها بر ساز و کار انتقال تأثیر می‌گذارد بلکه طراحی را نیز در معرض تغییر قرار می دهد با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گذشته می توان تصاویر و متن را تغییر داد این موضوع خطر مبدل شدن طراحی به شکلی از سر و صدا و شلوغی شهری را به همراه دارد و پیام آن می‌تواند در میان ازدحام پیام های دیگر که جامعه را بمباران می‌کنند ضایع و خنثی شود پیشرفت تکنولوژی با در اختیار گذاشتن ابزارهای جدید در دستان طراح یا قادر ساختن آنها برای تولید بسیار سریع کار راه‌های جدیدی از خلاقیت را می گشاید در عوض فرصت بیشتری برای تجربه فراهم می‌شود و می‌تواند تغییرات قابل توجهی در روند طراحی ایجاد کند روزنامه‌ها پیشگامان استفاده از تکنولوژی‌های جدید نظیر چاپ ۴ رنگ به اینترنت بودند فرهنگ مصرفی آمادگی بهره گیری از مزایای تکنولوژی بود.

و در نتیجه رسانه سنتی نیز توسط پیشرفت‌های تکنولوژیک نظیر رسانه دیجیتال مورد تهدید قرار گرفت که تکنولوژی تهدید است یا فرصت بستگی به دیدگاه شخصی و توانایی او در هماهنگ شدن با تغییرات دارد برای مثال ممکن است اشتراک روزنامه چاپی پایین آمده باشد اما اشتراک آنلاین رو به افزایش است و به روزنامه ها اجازه می دهد خدمات دیگری را در اختیار خوانندگان خود قرار دهند.

تصویر دیجیتالی پیکسلی
پوستر طراحی شده توسط آزانس نیویورکی والت

دیجیتالی کردن قلم ها

استفاده از فتو کامپوزیشن در دهه ۱۹۷۰ روند تولید حروف را سرعت بخشید در این روش کاراکترها از صفحه از لامپ اشعه کاتدی کاغذ حساس به نور تابانده می شد به این امکان وجود داشت که پس از آن روی حافظه مغناطیسی ضبط دوباره نویسی و اصلاح شوند همچنین دوره شاهد ظهور ماتریکس نقطه‌ای و تایپوگرافی دیجیتال بود ظهور کامپیوترهای شخصی در دهه ۱۹۸۰ امکان پیشرفت فونت را توسعه داد و موجب شد کاراکترها سریعتر طراحی و اصلاح شوند امکان کپی کردن شکل حروف به منظور ایجاد پایه برای حروف مختلف به وجود آمد پیشرفت پست استریپ استاندارد مورد استفاده برای حروفچینی دیجیتال در اواخر دهه ۱۹۸۰ به مقبولیت و استفاده از حروف دیجیتال کمک کرد اما اکنون جای آن را فرمت سند قابل انتقال pdf گرفته است.

حروف باز

حروف باز- فرمت با قابلیت تغییر اندازه برای فونت های کامپیوتری که توسط مایکروسافت بسط داده شد و adobe نیز در دهه ۱۹۹۰ به آن ملحق شد اکنون استاندارد حاکم برای تولید فونت های دیجیتال است و قادر است تا ۶۵۵۳۶ علامت را در یک قرار دهد و موجب پیشرفت خصوصیت تایپوگرافی شده است دیجیتالی کردن هزینه توسعه حروف را به اندازه کاهش داده است که از یک ابزار تخصصی گرانقیمت به محصولی کالایی تبدیل شده و اکنون برای سازندگان حروف چالشی جدی ایجاد کرده است تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تومان تویوتا در دسترس کاربران است ممکن است انتخاب‌های بسیار زیادی وجود داشته باشد اما به همین دلیل تصمیم گیری هم سخت تر شده پیشرفت های بعدی در تکنولوژی سرعت و قدرت کامپیوترهای شخصی را بیشتر کرده و زمان مورد نیاز برای خلق فونت های جدید را کاهش داده است که بسیاری از آنها در مجله تایپوگرافی روز که در سال ۱۹۹۱ توسط مست جانان وضعیت رافت و نوین رادیپایه گذاری شده و به نمایش درآمده است.

 

قلم ها و فونت ها

قلم و فونت معمولاً به صورت مترادف استفاده می‌شوند در صورتی که معانی جداگانه‌ای دارند البته این جابه‌جایی چندان آسیب ایجاد نمی‌کند چنانکه فراگیر شده است حال به نظر می‌رسد قلم ها و فونت ها معنای مشترکی پیدا کرده‌اند تفاوت و تشخیص دادن آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند یک قلم ترکیبی از کاراکترها و حروف مقام نمادها نقطه گذاری ها و دیگر علایم است که در یک طرح مشابه مشترک هستند یک فونت به صورت سنتی چیزی فیزیکی بوده است نظیر فیلم لیتوگرافی و کاراکترهای حروف فلزی (تصویر روبرو).

تفاوت فونت و قلم

سازندگان حروف دیجیتال

 تکنولوژی پیشرفت سازندگان حروف دیجیتال سازمان‌ها و شرکت‌های شد که به جای سمبل های فلزی قالب ریزی شده که از زمان انقلاب صنعتی تا دهه ۱۹۸۰ کاری چاپ را برعهده داشتند برای تولید حروف در فرمت الکترونیک از برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند سازندگان اروپایی دیجیتال نظیره فونت به جرم می توان کارت از مزایای تکنولوژی دیجیتال استفاده کرده‌اند تا دامنه وسیعی از آنها را تولید کنند و ظاهر کاراکترهای متن را بهبود دهند تولید دیجیتالی حروف به علت سادگی نسبی سرعت بالا و هزینه کم تولید و نگهداری آنها در مقایسه با تکنیک های ساخت حروف به روش سنتی انفجاری را در تعداد قلم ها پدید آورد.

کاراکترهای حروف فلزی

فشردگی قلم های دیجیتال

در عصر دیجیتال دیگر فونت هشتگ فیزیکی نیست که گزینه‌های بیشتری برای استفاده از آن در اختیار دارد که امکانات بیشتری را برای کنترل و دستکاری همچنین شرایط خطوط و فاصله گذاری فراهم می‌کند تصویر بالابلوک ای از اعداد با حروف فلزی را نشان می‌دهد که پیش از پدید آمدن حروف دیجیتال از آنها استفاده می‌شد از آنجا که این شرایط فیزیکی هستند امکان این بود که حروف روی هم بیفتد یا خطوطی با فاصله منفی داشته باشیم چیزی که اکنون با استفاده از حروف کامپیوتری بدیهی و ساده به نظر می‌رسد.

فاصله بین حروف

فاصله حروف و خطوط

فاصله گذاریها می‌تواند با دستکاری فاصله حروف و فاصله خطوط هم در تراز افقی و عمودی تغییر یابد فرآیندی که با قلم های دیجیتال بسیار انعطاف پذیر شده است فاصله حروف روی ترازو افق کار می کند و مقدار فضایی است که بین حروف کلمات وجود دارد و می‌تواند با تنظیم آن حروف را به یکدیگر نزدیکنزدیک ترین آنها را از هم دور کرد فاصله را می‌توان برای متراکم کردن حروف کاهش داد یا با فاصله ای منفی فضای بین آنها را کاملا از بین برد و از طرف دیگر افزایش فاصله حروف این فضا را زیاد می‌کند و از چسبیدن حروف به یکدیگر جلوگیری می‌کند فاصله خطوط روی تراز عمودی کار می کند و مربوط به فاصله بین خطوط در یک بلوک مسکونی است مبدع این واژه لیدی نوار های سر بینید است که در گذشته بین ردیف حروف های فلزی قرار داده می‌شد تا فاصله ثابتی بین خطوط حفظ شود امری که هنوز در فاصله خطوط دیجیتال نیز وجود دارد اما حروف دیجیتال فاصله منفی خطوط را نیز امکانپذیر می‌کند که در نتیجه خطوط متن می‌تواند روی هم بیفتد یا فاصله بین آنها حذف شود.

فونت وردانا

جایگزین سمبل

جابجایی  یا گرداندن سمبل زمانی اتفاق می‌افتد که قلم دیجیتال هواوی نسخه های چندگانه از یک کاراکتر است و اجازه می‌دهد که طرح درون محدودیت‌های کاراکتر ظاهر غیر ثابت داشته باشد جایگزینی نمونه از نمونه‌هایی از تکنولوژی است که به روش خاصی ارائه شده تغییر تکنولوژی که به نظر برسد و این کار با لحاظ کردن تفاوت های نامنظم انجام می‌گیرد مثل علائمی که در روش چاپ فلزی اتفاق می‌افتد و نوعی حس تصادفی بودن را ایجاد می‌کند و رمان‌های کد پستی اسکریپت به مولدی با کارکرد تصادفی باز می‌گردد که شکل کاراکتر را نامرتب می‌کند استفاده از جابجایی سمبل ظاهری بهتر می دهد که انگار از تکنولوژی روز استفاده نشده است در حالی که این کار نیز توسط تکنولوژی انجام شده استطنز خواست در این واقعیت وجود دارد که طراحان فون های دیجیتال سعی می‌کنند تا به ظاهری بدون یونیفورم دست یابند در حالیکه چاپگرهای که استفاده از تکنولوژی سنتی استفاده می‌کنند در جهت از بین بردن لرزش ها و نامرتبی ها عمل می کند.

فونت هایی برای صفحه نمایش

امروز فونت ها به ویژه برای استفاده در کاربری‌های دیجیتالی نظیر اینترنت طراحی می شوند فونت های طراحی شده برای صفحه نمایش به نفع تولید شده‌اند که بتوانند با دامنه وسیعی از سیستم ها سازگار باشند و در ضمن نمایش یکسانی داشته باشند وجود فونتهای مطمئن برای وب یعنی اینکه سازندگان وب سایت می تواند اطمینان داشته باشند که محتویاتش آن به طور دلخواه نمایش داده می شود مایکروسافت خانواده‌ای از فونت های استاندارد را مانند Arial Georgia, Times new roman, Verdana و … برای استفاده در تولید کرد با دامنه محدودیت از فونتهای مطمئن برای وب این احتمال وجود دارد که یک شرکت قادر نباشد از حوزه‌های انتخابی خود در تمام قسمت ها استفاده کنند این بدین معنی است که فونتهای ارتباط غیر آنلاین ممکن است با فونتهای ارتباط آنلاین شرکت متفاوت باشد محدودیت‌های دیگری این فونت ها این است که وقتی به منظور چاپ مورد استفاده قرار می گیرند خطوط پایه حروف می تواند آنقدر نازک باشد که هنگام چاپ با مرکب پر شوند.

نظر شما چیه ؟

Your email address will not be published.Required fields are marked *