مقدمه طراحی لوگو
طراحی یک لوگوی خوب حتی برای طراحان گرافیک نیز میتواند چالش برانگیز باشد. چرا که ممکن است سلیقهی شخصی و نکات ریزی در طراحی آن تاثیرگذار باشد. اما نکته مهم در طراحی لوگو حرفهای این است که توجه داشته باشید. ترجیحات، احساسات و نظرات شخصی در نتیجهی نهایی تاثیری نداشته باشد. طراحی لوگو با فتوشاپ و طراحی لوگو با گوشی با اپلیکیشنهای مخصوص از جمله طراحیهای متداول لوگو هستند.
سوالاتی که هنگام طراحی لوگو باید از خود بپرسید
در هنگام طراحی لوگو باید از خود بپرسید این لوگو چه ارتباطی با نام تجاری دارد؟
آیا در طول زمان همچنان ارزش خود را حفظ خواهد کرد؟
افراد با یک نگاه به لوگو، برند مربوط به آن را به خاطر خواهند آورد؟
در ادامهی مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و مروری سریع بر ویژگیهای یک لوگوی خوب داشته باشیم. به این ترتیب شما میتوانید از همان ابتدا در مسیر طراحی یک لوگوی موفق گام بردارید.
وظیفهی یک لوگوی خوب
برای درک این نکته که چه عواملی در طراحی لوگوی خوب موثر هستند، ابتدا باید در مورد نقش یا وظیفهی لوگو صحبت کنیم.
لوگوهای خوب، ابزاری فوقالعاده برای جذب مخاطب و به یاد ماندن برندها در اذهان عمومی هستند. طراحی لوگو همچنین ابزاری است که برای تمایز محصولات و خدمات از محصولات و خدمات رقبا مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر چه زیبایی بصری لوگو امر مهمی در طراحی لوگو است اما باید فاکتورهای مهمتری مانند نقش و تاثیر لوگو را در نظر بگیرید بدین معنا که در پایان طراحی، لوگو علاوه بر اینکه باید از لحاظ ظاهری خوب به نظر برسد، باید بتواند اهداف تجاری را محقق کرده و برای مخاطبان نیز جذاب باشد.
طراحی لوگو حرفه ای در آی گرافیکس چگونه انجام میشود !؟
روش ما به این صورت است که در ابتدا درباره بیزنس و اهداف بیزنس شما مطالعه میکنیم تا بصورت کامل با شما، شعار و مشتریان شما و وجه تمایزتان آشنا شویم. در مرحله بعد سراغ قلم و کاغذ میرویم و شروع به طراحی لوگوی شما با دست میکنیم، در این مرحله تمامی آزمون و خطاها انجام میشود و ایده های طراح پیاده میشود.
در مرحله آخر طراحی لوگو با ایلوستریتور که نرم افزاری تخصصی در این زمینه است بصورت دیجیتال پیاده سازی شده و خروجی گرفته میشود.
عناصر بصری در طراحی لوگو خوب
لوگوها معمولا متشکل از تایپوگرافی و طرحهای گرافیکی و رنگ هستند. این موارد، عناصر طراحی بصری هستند و به کارگیری آنها میتواند بسته به طرز تفکر هر شخص، متفاوت باشد. با این حال، طراحان لوگو با تحقیق در مورد برند و اصول طراحی لوگو، باید به بهینهسازی این عناصر بپردازند. نمونهای از طراحی لوگو را در تصویر زیر میبینید.
این طراحی با الهام مستقیم از محصول و با بازی با اشیا، یک لوگوی با ارزش خلق کرده است.
رنگها توانایی تحریک احساسات را دارند و لوگوهای خوب از این مزیت در جلب توجه افراد استفاده میکنند. انتخاب رنگ مناسب برای لوگو میتواند حس خوشحالی و دلپذیری در فرد ایجاد کند در حالی که رنگهای تیرهتر باعث میشود همان لوگو مبهم و غمانگیز به نظر برسد. لوگوی خوب با استفاده از روانشناسی رنگها و تئوری رنگها به صورت هوشمندانه و با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی و سنتها، طراحی میشود. نمونههای دیگری از لوگوهای طراحیشده را در تصاویر زیر مشاهده میکنید.
طراحی گرافیک در لوگو ممکن است شامل تصاویر، آیکونها، خطوط ساده و بافت و الگوها باشد. باید توجه کنید که استفاده خوب از عناصر گرافیکی به شما کمک میکند تا هر لوگویی را به یک (یاد،یار) یا نمونیک (mnemonic) تبدیل کنید و نام برند را در حافظهی بیننده ثبت کنید. نمونهای از ترکیب تایپوگرافی، رنگ و گرافیک را در لوگوی زیر میبینید. ترکیب در واقع یافتن موثرترین روش برای ایجاد هماهنگی بین همهی عناصر طراحی بصری است.
خصوصیات طراحی لوگو خوب
اگر چه بسیار مهم است که از طریق ویژگیهای ظاهری که به آنها اشاره شد، کارایی لوگوی خود را افزایش دهید اما طراحی لوگوی حرفهای بیشتر از هر چیز دیگر به تامین نیازهای برندینگ مربوط است. در ادامه معیارهایی را معرفی میکنیم که میتوانید با در نظر گرفتن آنها، به ارزیابی کیفیت لوگوی طراحیشده بپردازید.
تمایز
لوگوی شما باید به صورت کاملا خاص و منحصر به فرد طراحی شده باشد تا بتواند برند شما را از رقبا متمایز کند. برای ایجاد جلوهی بصری متمایز میتوانید از عناصر طراحی که به دور از ترندهای روز است استفاده کنید. هر برندی داستان منحصر به فرد خود را دارد، این مورد میتواند راهنمای شما برای طراحی یک لوگوی خاص و متمایز باشد. نمونهای از یک لوگوی خاص و متفاوت را در تصویر زیر ملاحظه میکنید.
ارتباط
منظور از معیار ارتباط (Relevance)، چگونگی مرتبط بودن طراحی لوگو با مخاطبان است. بدین معنا که طراح باید در مورد ویژگیهای مخاطبان از جمله سن، تحصیلات و سرگرمیهای آنها به تحقیق بپردازد و نتایج تحقیق را در طراحی خود در نظر بگیرد تا افراد بتوانند با نتیجهی طراحی ارتباط برقرار کنند. به طور مثال در لوگوی زیر از یک تایپوگرافی به یاد ماندنی برای جلب توجه گردشگران جزیره و مسافران استفاده شده است.
سادگی
بهترین لوگوها آن دسته از لوگوهایی هستند که به اندازهی کافی ساده و قابل فهماند. سادگی ارتباط مستقیمی با قابلیت یادآوری دارد. لوگو باید پیام مختصر و مفید برند را در بر داشته باشد که این امر از طریق فونتهای خوانا و شکلهای مینیمالیستی ممکن میشود. نمونهای از یک لوگوی ساده را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.
جاودانگی
لوگو نه تنها باید برای حال حاضر طراحی شده باشد، بلکه برای سالهای آینده نیز باید همچنان کارا باشد. البته امروزه طراحی مجدد لوگوی یک برند امر غیر متداولی نیست اما باید توجه داشته باشید که تغییرات مکرر میتواند برای شناسایی برند آسیبزا باشد. بنابراین سعی کنید طراحی را با تمرکز بر تحقیقات بازاریابی و نه بر اساس ترندهای روز انجام دهید.
سازگاری
سازگاری بدین معناست که طراحی لوگو باید به گونهای باشد که برای مدیومهای مختلف از جمله موبایل، وب، نسخهی دیجیتال و پرینت و برای هر مقیاس و شکلی مناسب باشد.
طراحی بنر گیف، نکات و روشهای جدید در افزایش کلیک
سخن آخر
اکنون میدانید که در طراحی لوگو باید دنبال چه ویژگیهایی باشید تا بتوانید آن را طراحی حرفهای و خوب بنامید. امروزه طراحیها میتوانند به صورت طراحی لوگو با گوشی، طراحی لوگو با فتوشاپ و انواع مختلف دیگر باشد. اگر در زمینهی طراحی به کمک نیاز داشته باشید توصیه میکنیم با استخدام یک فرد حرفهای، ایدهی خود را به یک لوگوی جذاب تبدیل کنید.