آشنایی با مراحل طراحی پوستر‎

آشنایی با مراحل مختلف طراحی پوستر حرفه‌ای در آی گرافیکس

گاهی اوقات تنها لغات کافی نیستند. گاهی اوقات برای اینکه مخاطب را عمیقا متقاعد کنید و کنجکاوی او را تحریک کنید به تصاویر بسیار خوبی نیاز دارید. البته، طراحی پوستر حرفه‌ای توسط شما و به ویژه اگر طراح نباشید، ممکن است کار بسیار سختی باشد و حتی شروع آن نیز بسیار سخت است. در این بخش از سایت قصد داریم روند طراحی پوستر حرفه‌ای را به صورت ساده برای شما بیان کنیم تا آشنایی بیشتری با این فرآیند پیدا کنید.

روش حرفه‌ای طراحی پوستر در شش گام

1- اندازه پوستر را مشخص کنید.
2- فرمت یا قالب پوستر را تعیین کنید.
3- درباره محتوای پوستر ایده‌پردازی کنید.
4- از رنگ‌های مناسب و جذاب برای جلب توجه مخاطبین استفاده کنید.
5- عناصر گرافیکی و تایپوگرافی را انتخاب کنید.
6- موارد اضافی را پاک کنید.

1- اندازه پوستر را مشخص کنید

در اولین گام از طراحی پوستر، همیشه باید درمورد اندازه پوستر تصمیم‌گیری کنید. اندازه پوستر با استفاده از کاربرد آن تعیین می‌شود. آیا برای جلب توجه دیگران به پوستر بزرگی نیاز دارید؟ یا به پوستری در اندازه تراکت نیاز دارید که بتوان آن را به صورت انبوه چاپ کرد و به دیگران داد؟ یا شاید به دنبال طراحی یک پوستر دیجیتال هستید که بتوانید فالوورهای صفحه اینستاگرام خود را افزایش دهید.

2-فرمت یا قالب پوستر را تعیین کنید.

هدف از طراحی پوستر مهمترین عامل در تعیین فرمت پوستر به شمار می‌رود. هدف شما ممکن است تبلیغ محصولات در یک سایت اینترنتی باشد یا اطلاع‌رسانی یک رویداد باشد. زمانیکه فرمت طراحی پوستر را انتخاب کنید، چارچوبی دارید که می‌توانید خلاقیت خود را در آن انجام دهید.

به قالب‌های مشابه در زمینه کاری خود نگاهی بیندازید و ببینید که کدام یک از آن‌ها مشابه با چیزی است که در ذهن شما است. به یاد داشته باشید که الگو یا تمپلت باید مناسب مخاطب باشد؛ برای مثال پوستری که برای رویدادهای مرتبط با کودکان طراحی می‌شود باید سرگرم‌کننده و شاد باشد، در حالیکه یک تراکت تبلیغاتی در مورد چشیدن طعم یک نوشابه، باید شیک‌تر و ساده‌تر باشد.

poster design

3- درباره محتوای پوستر ایده‌پردازی کنید

در این مرحله، زمان تفکر به محتوای پوستر فرا می‌رسد. شما می‌توانید شعاری کوتاه و جذاب برای جلب توجه مخاطبین در پوستر خود قرار دهید و آنها را مجبور کنید تا جزئیاتی که در ادامه آمده را بخوانند. سعی کنید تا جای ممکن سادگی را در پوستر حفظ کنید و از درج محتوای زیاد و غیرضروری در پوستر اجتناب کنید؛ به یاد داشته باشید که شما قصد دارید تا توجه افراد را تنها با یک نگاه کوتاه به پوستر جلب کنید.
سعی کنید محتوای پوستر واضح و کوتاه باشد و مطمئن شوید تمام اطلاعاتی که مخاطب به آن نیاز دارد را در پوستر قرار داده‌اید. بری مثال، اگر پوستر شما در مورد برگزاری یک رویداد باشد، باید حتما عنوان، مکان و زمان رویداد را در آن ذکر کنید.

poster colors

4- برای جلب توجه از رنگ‌های مناسب و جذاب استفاده کنید

هنگامی که قالب مناسبی انتخاب کردید، برای طراحی پوستر حرفه‌ای باید کار با رنگ‌های مناسب و جذاب را آغاز کنید. رنگ‌ها به شدت به طراحی معنا می‌دهند، و اگر تصاویر اندکی انتخاب کنید، استفاده زیاد از یک رنگ غالب، ابزار مناسبی برای انتقال پیام به مخاطبین است. رنگ‌هایی مثل رنگ زرد و قرمز روشن، توجه مخاطبین را به پوستر جلب می‌کنند و به تصاویر انرژی می‌دهند و مناسب رویدادها و محصولات پرهیجان هستند.

رنگ‌های آبی، بنفش و سبز کمرنگ، نشانه‌ای از آرامش، حرفه‌ای‌بودن و شیک بودن را به پوستر اضافه می‌کنند. استفاده از تضاد شدید رنگ‌های سیاه و سفید، روشی فوق‌العاده برای جلب توجه است. انتخاب مناسب ترکیب رنگ‌ها که مکمل یکدیگر باشند و در عین حال با موضوع پوستر هماهنگی داشته باشند، فقط از طراحان حرفه‌ای برمی‌آید که در طراحی پوستر سابقه بالایی داشته باشند. نمونه کارهای طراحی پوستر.poster typography

5- اجزای گرافیکی و تایپوگرافی را انتخاب کنید

یکی از مهمترین کارهایی که برای طراحی پوستر حرفه‌ای باید انجام شود، عکس‌برداری، تصویرسازی و تعیین فونت مناسب یا تایپوگرافی است.
پس از انتخاب تصاویر یا طرح‌های گرافیکی مناسب، مکان‌های درج متن انتخاب می‌شوند. این کار بسیار مهم است زیرا اگر به درستی انجام نشود، هیچ کس پیام شما را به خوبی نخواهد فهمید و توجه کسی به پوستر جلب نخواهد شد. پیام اصلی را در بهترین جای ممکن قرار دهید: اگر نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، با درج یک شعار یا عنوان برجسته که کمی بالاتر از مرکز پوستر باشد، شروع کنید. شما می‌توانید جزئیات کوتاه و مختصر را در کنار این عنوان اضافه کنید. اطمینان پیدا کنید که فونتی که به کار رفته است، یک فونت خوانا باشد و با شرایط کلی پوستر متناسب باشد. تغییر فونت‌ها و تایپوگرافی روشی قدرتمند برای جلب توجه مخاطبین است.
تصویرسازی، یک ابزار بصری قدرتمند دیگر است. می‌توانید برای ارسال واضح پیام به مخاطبین از عکس استفاده کنید و یا اجزا و المان‌های گرافیکی کوچکی را به کار ببرید. برای ظرافت بیشتر، میزان تاری و روشنی تصاویر مختلف را تنظیم کنید. البته ترکیب این مهارت‌ها با هم کار بسیار دشواری است که پس از سال‌ها تجربه طراحی به دست می‌آید و زمان و انرژی زیادی می‌برد و استفاده از یک مجموعه متخصص در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد. ثبت سفارش طراحی گرافیکی پوستر.

6- هر مورد اضافی و نامتناسب را پاک کنید

آخرین مرحله‌ای که برای طراحی پوستر حرفه‌ای لازم است، مرحله بازبینی نهایی است. زمانی که متن و تصاویر خود را آنگونه که خواستید مرتب کردید، وقت آن رسیده تا دوباره پوستر خود را به دقت بررسی کنید. از شخص دیگری بخواهید تا همراه شما به پوستر نگاه کند و در مورد آن نظر بدهد. آیا پیام پوستر واضح است؟ آیا هر کدام از رنگ‌ها در جای صحیح خود به کار رفته‌اند؟ آیا اجزای گرافیک‌ی ظاهر زیبایی دارند و به خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند یا اینکه ظاهر درهم‌ریخته‌ای دارند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا هر مورد غیرضروری را ویرایش و یا حذف کنید، یا چیزی که ممکن است کمبودش احساس شود را به پوستر اضافه کنید. در پایان تصحیح غلط‌های املائی و دستوری را فراموش نکنید!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *