یک پروژه موفق با فهمیدن نیازهای کارفرما محقق خواهد شد. با پرسیدن سوال های درست و بجا از از کارفرمای خود میتوانید طراحی های بهتری را محقق کنید. همچنین از انجام کارهای بیهوده و زیادی پرهیز کنید. ایجاد ارتباط موفق در یک همکاری بسیار مهم است. قبل از اینکه قلم خود را بردارید این امر را محقق کنید.
اینجا 20 سوال ساده ذکر شده و پرسیدن آن از کارفرمای خود میتواند ویژگی هایی داشته باشد. اول آنکه کارفرما احساس میکند در روند پروژه وارد و شریک شده است و خیالش از این بابت راحت است. همچنین این کار به شما کمک میکند ایده های خلاقاته مطابق با نیاز کارفرما را پیاده سازی کنید.
زمینه مشترک را پیدا کنید
در اول کار با موضوعاتی شروع کنید که این حس را به مشتری القا کند که برای شما مهم است و برای کار آن ارزش قائل هستید. در وهله دوم کفش مشتری را بپوشید و خود را جای آن بگذارید. ببینید چرا در مرحله اول مشتری بدنبال راه حل طراحی است. پیاده سازی این تفکرات به شما کمک میکند با چالش هایی که در مقابل دارید راحت تر دست و پنجه نرم کنید. و راه حل خود را عملی کنید.
1- انگیزه پشت این پروژه چیست؟
کشف انگیزه و اینکه دقیقا چه چیزی کارفرما را به انجام پروژه کشانده است میتواند به شما کمک کند یک ایده قوی ارائه بدهید. همچنین میتوانید بفهمید که اصلا از کجا و چگونه باید این پروژه را شروع کنید.
2- سعی دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
پیدا کردن اهداف مشتری و کارفرما به شما کمک میکند تا پروسه های طراحی پروژه را موثرتر ردگیری و نظارت کنید. و بفهمید طراحی شما تا چه اندازه موثر است. همچنین میتوانید متوجه شوید خلاء ها و شکاف های موجود در پروژه تان کجاست و چگونه باید آن ها را پر کنید.
3- انتظارات شما چیست؟
با پرسیدن این سوال این حس را به مشتری القا میکنید که شما طراحی حرفهای هستید که برای زمان، منابع و سطح کاری خود ارزش قائل هستید. اگر با انتظارات بالایی روبرو شدید باید در رابطه با پروژه وقت بگذارید و بهترین کار را از خود نمایش دهید.
برند را درک کنید
دانستن درباره برند و کسب و کار مشتری این امکان را به شما میدهد که متوجه شوید که در ذهن مشتری چه میگذرد. این ایدهها و احساسات چیزهایی هستند که دقیقا به آن ها برای استارت پروژه خود نیاز دارید.
4- ماموریت شما در کسب و کارتان چیست ؟
پیدا کردن هسته اصلی انگیزه مشتری که کسب و کارش را بر آن بنا کرده به شما کمک میکند که به آنچه اعتقاد دارد احترام بگذارید. قسمتی از پروژه های طراحی نیز ممکن است جنبه های سیاسی، مذهبی یا … داشته باشد که ممکن است نیاز باشد این ارزش ها در طراحی بکار گرفته شود.
5- نقاط قوت شرکت شما چیست ؟
با پررنگ کردن نقاط قوت کمپانی کارفرما در ذهن خود. میتوانید از این اطلاعات بطور کلی برای الهام بخشیدن به طراحی های خود استفاده کنید.
6- برترین رقبای شما چه کسانی هستند ؟
نگاهی به صنعت رقبای او بیندازید. ببینید از چه عناصری استفاده کرده اند که در آن زمینه به موفقیت رسیده اند. سعی کنید آن عناصر را با خلاقیت در پروژه خود بکار ببرید و از موارد بیهوده پرهیز کنید.
7- درباره برند قبلی خود چه چیزهایی را دوست دارید ؟
از کارفرمای خود درخواست کنید لینک پروژههای قبلی خود را در اختیار شما قرار دهد. و مطمئن شوید عناصری که در طراحی های خود در جدیدترین پروژه بکار میبرید خلاقانهتر باشند.
شنوندگان خود را بشناسید
با بهترین شناخت از مخاطبان، طراحی کنید. همچنین درباره طیف سنی و علایق مخاطبانی که پروژه شمارا دنبال میکنند اطلاعات کسب کنید.
8- مشتریان هدف شما کیست ؟
از در روانشناسی وارد شوید و از کارفرمای خود بخواهید به این سوال جواب دهد که دقیقا مشتری ایده آل از نظر او کیست ؟ شامل بررسی رفتارها و هویت مشتری، مثلا : مشتریان در چه رنج سنی هستند و چه رفتاری از خود نشان میدهند. در نتیجه زمانی که شما شروع به کار میشوید میتوانید المان ها و رنگ هارا به گونهای در طراحی خود بکار ببرید که مناسب مخاطبان آن کسب و کار باشد.
9- آیا این طراحی برای دسته یا جنسیتی خاص است ؟
برند های خاص به گونهای از روش های مارکتینگ خود استفاده میکنند که مخاطبان خود را محدود به دسته یا جنسیتی خاص نگه دارند. بطور مثال زمانی که کارفرما درباره طراحی پروژه ای مرتبط با لوازم آرایشی به شما پیشنهاد کار میدهد. قبل از شروع باید بدانید که مخاطبان آن کسب و کار را بیشتر، بانوان تشکیل داده اند و باید طراحی خود را محدود به سلیقه این دسته خاص کنید.
10- مخاطبان هدف شما در چه دسته سنی هستند ؟
وقتی صحبت از طراحی میشود. گروه های مختلفی که رده های سنی متفاوت دارند، رفتاری متفاوت نسبت به این موضوع نشان میدهند. و شما باید دقیقا بدانید چه رنگ، اشکال و المنت هایی را بکار میبرید.
11- آیا فرهنگ خاصی درباره مخاطبان شما وجود دارد ؟
فرهنگ های خاص ممکن است نسبت به المان های مختلف واکنش های متفاوتی نشان دهند. از کارفرمای خود درباره این قضیه سوال کنید و اگر مواردی در رابطه با فرهنگ وجود داشت سعی کنید المانها را باب میل آن جامعه طراحی کنید.
انتظارات را مشخص کنید
معمولا برخی از کارفرمایان فقط به خواسته های خود در پروژه توجه میکنند و ویژگیهای پروژه را نادیده میگیرند. اگر کارفرمای شما گفت ” من یک طراحی اختصاصی و زیبا میخواهم که نشان بدهم چقدر محصول من خاص است و با استفاده از آن فروش خود را افزایش دهم. “ دقیقا میفهمید منظور من از این پاراگراف و ضرب المثل ” آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی” چیست.
سوالات زیر را از کارفرمای خود بپرسید تا حد انتظارات او را مشخص کنید. میتوانید ایده های کارفرمای خود را که از نظر شما جالب بنظر میرسد “تحسین” کنید. یا با نرمی به او بفهمانید که ایده او کارساز نیست. ” معذرت میخواهم، ولی فکر نمیکنم انجام این کار خیلی جالب بنظر برسد”
12- دقیقا بدنبال چه استایلی میگردید.
با امتحان کردن کارفرمای خود و پرسش سوال های متفاوت. مزه دهن او را بفهمید. یا اگر چیزی مطابق نظر شما نیست بجای گفتن این که “ آیا دوست دارید از وکتورهای ایزومتریک شده در طرح استفاده کنیم ؟ “ میتوانید به او بگوئید ” آیا دنبال یک طراحی ساده و زیبا که در عین حال نگاه کردن به آن لذت بخش باشد هستید ؟” تاییدیه ایده خود را از راه درست از مشتری بگیرید.
13- پروژه شما بیشتر به چه المان هایی نیاز دارد ؟
ببینید کارفرما بیشتر به چه چیزهایی در طرح خود نیاز دارد. این سوال باعث میشود بدانید دقیقا از چه مواردی نباید در طراحی خود استفاده کنید. (درباره شما نمیدانم ولی اینجا در ای گرافیکس من مشتری دارم که علاقه خاصی به استفاده از رنگ های درخشان دارد، و دوست دارد المان ها برق بزنند).
درباره نوع پیاده سازی طراحی های خود از کارفرما سوال کنید.
بیشتر طرح هایی که پیاده سازی میکنید، معمولا بصورت دیجیتال یا چاپی بکار گرفته میشود. ولی برای کمپینهای تبلیغاتی، تبلیغات آنلاین، بلاگها و دیگر موارد، درباره پیاده سازی آنها بیشتر بیاموزید و استاندارد های طراحی خود را بر اساس آن پیاده سازی کنید.
14- این طراحی را در کجا استفاده میکنید؟
کارفرما باید درباره اندازه، مکان استفاده و سایز محصول نهایی به شما اطلاعاتی بدهد. در نهایت طراحی هایی که شما انجام میدهید در زمینه محصولات دیجیتال، چاپی و اندازههای بزرگ متفاوت است.
15- چگونه از پروژه طراحی شده استفاده خواهید کرد؟
برای محصولات پرینت شده، درباره ویژگیهای آن طرح از کارفرمای خود سوال کنید. که میتواند درباره تکنیک های تولید آن محصول باشد. شاید نیاز باشد که رنگهایی که در طرح استفاده میکنید محدودتر باشد. یا نیاز داشته باشید ویژگی های بیشتری را به طرح خود اضافه کنید.
حد و مرزها را مشخص کنید
برای داشتن یک همکاری حرفهای و روان، از کارفرمای خود سوال کنید که علاقه دارد چگونه با یکدیگر به همکاری بپردازید. همچنین شما شانس این را دارید تا بدانید چه کارهایی را میتوانید یا نمیتوانید در همکاری خود با کارفرما انجام دهید.
16- چه راهی را برای ارتباط با یکدیگر ترجیه میدهید ؟
برخی مشتریان میخواهند از جزئیات آپدیت های شما مداوم مطلع باشند. برخی نیز به شما زمان میدهند تا کار خود را انجام دهید و پروژه نهایی برای آنها اهمیت دارد.
درک درست از اینکه شما قرار است چگونه با یکدیگر تعامل و کار کنید، به شما کمک میکند تا بیشتر حواس خود را متمرکز کار خود کنید. شما میتوانید درباره دسته اول کارفرمایان، کار خود را زمان بندی کنید و دست یافتههای کوچک خود را که جزعی از پروژه اصلی است به عنوان نشانه پیشرفت کار به مشتری نشان دهید.
17- چقدر حاضر هستید برای این پروژه هزینه کنید ؟
تعرفههای اولیه خود را برای مشتری معین کنید. اگر برای هر آپدیت یا تغییر هزینه دریافت میکنید یا پرداخت دستمزد بصورت ساعتی را مدنظر دارید. برای مشتری کاملا شفاف سازی کنید.
18- میخواهید چگونه بازخورد بدهید ؟
نحوه بازخورد و امتیازدهی مشتری به طرح خود را مشخص کنید. هر چند وقت یکبار که طراحی خود را آپدیت میکنید و نتیجه را به مشتری نشان میدهید از او بخواهید بازخورد خود را با شما به اشتراک بگذارد. برخی مشتریان فقط عقب تکیه میدهند و میگویند خوب است یا بد. برخی نظرشان را کامل تر درباره جزئیات و المان ها با شما به اشتراک میگذارند. انجام این کار به شما کمک میکند تا زمان و تلاشهای خود را هدر ندهید.
19- به چه فایل یا فرمتی نیاز دارید ؟
برای کارفرما روشن کنید که فایل های نهایی را با چه فرمتی دریافت خواهد کرد. و با استفاده از آنها دقیقا میتوانند چه کارهایی انجام دهد.
20- چه زمانی برای تحویل پروژه در نظر دارید.
مطمئن شوید این امکان را دارید تا در زمان مناسب و گفته شده پروژه را به نحو احسن به پایان برسانید و تحویل دهید. برای بازبینی و پروسه طراحی، زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشید.
تمرین کنید و خود را هرروز با جدیدترین ترندها و متدهای طراحی آپدیت نگه دارید. پیشنهاد میکنیم از دسته بندی آموزش طراحی دیدن کنید.
بهترین طراحی ها نتیجه چند پرسش و پاسخ ساده است
بهیاد داشته باشید کارفرما فقط بدنبال یک طراحی عالی نیست. او به مشورت، صبر و درک، همچنین احترام و تصدیق نیاز دارد. با پرسیدن سوال های بجا از مشتری میتوانید زمینهای را فراهم کنید که با استفاده از آن نیازهای مشتری را بهینه تر برطرف کرده و تجربه خوبی به او القا کنید. که باعث برگشت او در آینده بطرف شما خواهد شد.
پس از خواندن این مقاله در آی گرافیکس ، سوالات مطرح شده را در ذهن داشته باشید و برای دفعه بعد که مشتری به شما مراجه میکند، سوالاتی که از نظر شما میتواند به طراحی کمک کند از او بپرسید.
هیچ وقت از پرسیدن سوال خجالت نکشید، با مشتری مکالمه ای را شروع کنید، انجام این کار به کارفرما نشان میدهد که شما برای انجام پروژه او مصمم هستید و به آن اهمیت میدهید.