شما مانند پرندهای در آسمان بیکران اینترنت در حال پرواز هستید. ناگهان یک آگهی توجه شما را به خود جلب میکند. این آگهی یک دوره کلاس آنلاین درباره مهارتی جدید است که در 5 ماه گذشته قصد یادگیری آن را داشته اید. روی آن کلیک کرده و درختی را برای نشستن انتخاب کرده اید. شما در حال مرور صفحه ای از وب هستید که تمام موضوعات آن مهارت را پوشش میدهد. درباره سرفصل های کلاس، استاد، ساعت و زمان و … در این صفحه موجود است در نهایت یک دکمه بزرگ ثبت نام در پائین صفحه مشاهده میکنید. شما در صفحه فرود یا لندینگ پیج هستید.
در این مقاله با تمامی ویژگیهایی که در یک صفحه فرود موفق وجود دارد آشنا میشوید.
همانطور که از نامش پیداست صفحه فرود مکانی برای جمع آوری ترافیک و کاربران از فضای اینترنت است.
بگذارید با ذکر یک مثال شمارا از اهمیت لندینگ پیج آگاه کنیم. فرض کنید وبسایت شما یک شهر بزرگ است. قطعا لندینگ پیج فرودگاه این شهر است. مکانی که ترافیک از سراسر فضای اینترنت در این نقطه جمع خواهد شد. همانطور که تصور یک مسافر از شهر شما زمانی که از گیت های فروگاه رد میشود شکل میگیرید. تصور کاربران از برند، هویت تجاری و کسب و کار شما از اولین دیدار و برخورد بصری، از طریق لندینگ پیج شکل خواهد گرفت.
به همین دلیل است که لندینگ پیج یک نقطه موثر در هر وبسایتی بشمار میرود.
لندینگ پیج چیست ؟
لندینگ پیج یا صفحه فرود یک صفحه از وب است که برای مارکتینگ یک محصول یا دستهبندی خاص ساخته شده و کاربر را مجبور به اقدامی مانند خرید یا کلیک روی دکمه ای خاص مانند ثبت نام و … میکند. نمایش صفحات لندینگ پیج معمولا با کلیک کردن روی یک آگهی خاص یا یک لینک در صفحات اجتماعی یا ایمیل صورت میگیرد.
تفاوت صفحه اصلی و لندینگ پیج چیست ؟
لندینگ پیج یا صفحه فرود با صفحه اصلی یا دیگر صفحات وبسایت یکسان نیست. صفحه اصلی بگونه ای از فهرست خدمات و محصولات وبسایت شما تشکیل شده است. در صورتی که لندینگ پیج بسیار متمرکز تر طراحی شده و تمامی المان های بکار رفته در آن از تصاویر تا متن و انیمیشن ها بگونه ای بهینه سازی شده اند تا شما را وادار به انجام عملی خاص مانند کلیک روی دکمه خرید مرتبط با یک محصول خاص کنند که آن صفحه برای آن محصول طراحی شده است.
موضوع یک صفحه فرود بسیار شفاف است. هنگامی که شما در یک صفحه فرود هستید دقیقا میدانید موضوع چیست و چه چیزی به شما پیشنهاد میشود.
در مقابل صفحه اصلی مرکز ناوبری سایت را در اختیار بینندگان و کاربران سایت شما قرار میدهد. به آنها اجازه میدهد نگاهی سریع به خدمات، ویژگی های بیزنس و خدمات شما داشته باشند. همانطور که گفته شد برخلاف لندینگ پیج صفحه اصلی سایت شما هدف متمرکزی را دنبال نمیکنند. صفحه اصلی معمولا چندین ویژگی در اختیار کاربر قرار میدهند تا به خواسته خود به هر صفحه ای از وبسایت برود.
اجزای تشکیل دهنده لندینگ پیج
معمولا هر کسب و کاری برای خدمات خود صفحه فرود منحصر بفردی را طراحی میکند. اما لندینگ پیج های موفق دارای المان های تشکیل دهنده نسبتاً یکسانی هستند و هر یک از این المان ها نقش جدایی در سوق دادن کاربر به هدف ما دارد.
عناوین
عنوان اولین چیزی است که توجه خواننده را به خود جلب میکند. استفاده از عنوان مناسب کاربر را به خواندن ادامه مطلب تشویق میکند. این نقطه اولین جایی است که کاربران پیشنهاد منحصر بفرد شمارا مشاهده میکنند. این محصول میتواند فقط توسط شما بصورت اختصاصی به کاربر ارائه شود یا اگر محصولی را معرفی میکنید که جای دیگر پیدا میشود و اصطلاحا مشترک است مپیشنهاد فروش ویژه شما میتواند با قیمت پائین تر یا بهمراه برخی ویژگی ها یا پیشنهادات خاص به کاربر ارائه شود.
زیرعناوین
در این قسمت میتوانید از عنوان های خُرد تر استفاده کنید که معمولا با سایز فونت کوچکتری نمایش داده میشوند. در زیر عنوان ها میتوانید اطلاعات بیشتری درباره عنوان اصلی اضافه کنید. سعی کنید به تمامی سوالاتی که ممکن است کاربران هنگام خرید پیشنهاد یا محصول شما در ذهنش پدیدار میشود پاسخ دهید.
نسخه پشتیبان
نسخه پشتیبان توضیحات بیشتری را در قالب جزئیات زیر عنوان بیان میکند. در این بخش میتواند حس ترغیب کاربر را افزایش دهید. میتوانید فوریت ایجاد کنید. به این صورت که این پیشنهاد زمان محدودی دارد و فقط در این بازه زمانی قابل سفارش است یا از تخفیف بهره مند است. خلاصه کلام این است که به آنها دلیلی ارائه کنید که همین الان روی دکمه خرید کلیک کنند. نه یک ساعت دیگر و نه فردا.
تصاویر
در صفحات لندینگ پیج از تصاویر با کیفیت بسیار بالا استفاده کنید. سعی کنید به کاربران نشان دهید با خرید محصول یا پیشنهاد شما واقعا صاحب چه چیزی خواهند شد. تصاویر بیکیفیت و بدرنخور در صفحه فرود خود استفاده نکنید، این صفحه مکانی عمومی در وبسایت شما نیست بلکه یک نقطه مارکتینگ بسیار موثر است. حتی میتوانید از تصاویر با قابلیت چرخش 360 درجه استفاده کنید.
ارائه لیست فواید و مزایا
در صفحه فرود شما فروشنده پیشنهاد خود هستید. فواید و ویژگی های محصول خود را لیست کنید و در اختیار بینندگان قرار دهید، آن را در مکانی بکار ببرید که به سرعت قابل مشاهده و خواندن باشند. لیست مزایا ممکن است قسمتی از نسخه پشتیبانی لندینگ پیج شما یا بخشی مخصوص به خود را داشته باشندو موضوع مهم این است که سریعاً قابل مشاهده و بررسی باشند.
اعتماد سازی
اعتماد سازی شامل المان هایی است که شما در لندینگ پیج خود قرار میدهید تا خواننده مطلب به شما اعتماد کند.
موارد اعتماد سازی میتواند شامل :
- توصیف و نظر خریداران قبلی درباره محصول.
- قرار دادن لوگو مشتریان معروف شما.
- ارائه آماری در باره موفقیت و رضایت مشتریان قبلی شما.
- ارائه اعتبار نامه ها مانند : درگاه پرداخت معتبر یا لوگو اینماد.
اقدام به عمل
در آخر، این بخش مکانی است که مشخص میکند بازدید کنندگان صفحه فرود شما به مشتری تبدیل میشوند یا خیر.
شما تمام تلاش خود را کردهاید صفحه فرود را برای <اقدام به عمل> تنظیم کنید و قدم آخر بشمار میرود. این قدم میتواند یک فرم در انتهای صفحه باشد یا یک دکمه که کاربران را به صفحه ی ثبت نام یا خرید میرساند.
در هر صورت این بخش باید بگونهای بزرگ و جسورانه با ترکیب المان های بصری جذاب در دید کاربران قرار بگیرد. تمام هدف لندینگ پیجی که طراحی کرده اید این است که کاربر تا این قسمت پیش بیاید. در این قسمت میتوانید از رنگ متضاد استفاده کنید. این یک ترفند رایج و جذاب برای جلب توجه کاربر است.
در المان های اقدام به عمل باید از متون شفاف و دعوت کننده استفاده شود. شما میتوانید با خواستن از کاربر برای انجام اقدام آن هارا به مشتری تبدیل کنید، فقط مواظب باشید زورآمیز نباشد. استفاده از رنگ های متضاد، دکمه های بزرگ و تمام آنچه در بالا بیان شد تاثیر زیادی در تبدیل نرخ کاربر به مشتری خواهد داشت.
همچنین بخاطر داشته باشید لازم نیست تا تمامی موارد بالا را با هم ترکیب کنید تا صفحه فرود موثری داشته باشید، برخی از صفحات فرود معمولا از قالب ویدئو برای توضیح محصول خود استفاده میکنند و برخی معمولا با استفاده از متون زیاد تلاش دارند تا محصول خود را بصورت کامل توضیح دهند.
برای اینکه بدانید معمولا چه ترکیبی بیشترین اثرگذاری را روی کاربران شما دارد در قدم اول باید تلاش کنید تا به تجربه ای مطلوب در طراحی صفحات فرود دست پیدا کنید. در قدم دوم باید خود را جای کاربران بگذارید
بطور مثال : فروش محصولی بنیان محور و مرتبط به پزشکی مخاطبان خاص خود را دارد و کسی که دنبال خرید این محصول است علاقه مند است هرچه بیشتر درباره این محصول بخواند و بداند.
در نتیجه ترکیب تلاش و شناخت کاربر میتواند به شما در طراحی یک لندینگ پیج موثر کمک کند.
چرا لندینگ پیج ها مهم هستند
طبق ارائه گزارش وبسایت truelist خوانندگان مقاله قبل از تصمیم گیری در مورد ادامه به خواندن مقاله و خروج از وبسایت حدود 8 ثانیه را در صفحه سپری میکنند. با توجه به این که تنها 50 درصد از لندینگ پیج ها برای صفحات موبایل بهینه و رسپانسیو هستند. هدف گزاری صحیح و با ساختار میتواند نرخ تبدیل کاربر به مشتری را تا چیزی حدود 300 در افزایش میدهد. همچنین تاخیر در بارگذاری صفحه لندینگ شما میتواند نرخ تبدیل را تا 7 درصد کاهش دهد.
اگر با این اصطلاحات آشنا نیستید، ما آن را در چند خط برای شما توضیح خواهیم داد. اما بیایید اول نگاهی به آمار چند لندینگ پیج بیندازیم :
- میانگین نزخ تبدیل لندینگ پیج در همه موضوعات 2.3 درصد است.
- از بین تمام کاربرانی که عنوان یک صفحه لندینگ را میخوانند، 90 درصد آن ها عنوان تعریف شده برای اقدام به عمل را نیز میخوانند.
- وجود ویدئو در صفحات لندینگ پیج میتواند نرخ تبدیل را تا 85 درصد افزایش دهد.
تا بحال باید متوجه اهمیت صفحات فرود شده باشید. آنها بخش مهمی از بازاریابی شما هستند و کمک میکنند اطلاعات ارزشمندی از مشتریان خود بدست آورید. بیایید چند موضوع را بررسی کنیم تا اطلاعات ارزشمندتری از نحوه پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی موثر در در لندینگ پیج خود داشته باشیم.
قیف فروش
قیف فروش مجموعه ای از مراحل است که با پیاده سازی آنها کاربرانی را که به خدمات یا محصولات شما علاقه مند هستند را با استفاده از آن به مشتری تبدیل میکنید.
برای درک این مطلب مثال زیر را در نظر بگیرید. یک حوض به پهنای بالای قیف را در نظر بگیرید این حوض شامل افرادی است که پست های شما در اینستاگرام را مشاهده میکنند و افرادی که از برند شما مطلع هستند. یک مرحله پائین تر از قیف با وسعت کمتر را در نظر بگیرید این مجموعه شامل افرادی است که به برند شما علاقه مند هستند. در باریک ترین و پائینی ترین قسمت قیف افرادی وجود دارند کا مایل هستند از شما خرید کنند.
9 ترفند بازاریابی و افزایش فروش در اینستاگرام
در این سناریو ممکن است پست یا امکانی را فراهم کنید که قبل از معرفی محصول جدید خود و رونمایی رسمی از آن این امکان را به کاربران بدهد که از آن مطلع شوند. علاقه مندان روی لینک کلیک میکنند و به صفحه فرود سایت شما منتقل میشوند و با وارد کردن ایمیل خود علاقهشان برای مشاهده و بررسی خدمات شما را نشان میدهند.
برندینگ چیست و چرا برای تجارت شما مهم است ؟
رهبرها
رهبرها افرادی هستند که با توجه به سناریو قیف فروش، به محصولات و خدمات شما علاقه نشان داده اند و در صفحه لندینگ سایت، ایمیل خود را وارد کرده اند. بصورت خلاصه آنها افرادی هستند که برای ادامه ارتباط با شما و خدماتتان ابراز علاقه کرده اند.
تولید رهبر
تمام اقداماتی است که برای تولید مخاطب ازطریق پست و استوری اینستاگرام، تبلیغات در فضای وب و مجازی، ریپورتاژ آگهی و … انجام میشود. این اقدامات بالاترین و وسیع ترین قسمت قیف فروش شما را شامل میشود.
تبدیل و نرخ تبدیل
هنگامی که یک کاربر اقدام به عملی که شما هدف گذاری کردهاید را انجام دهد، تبدیل صورت گرفته و هر اقدامی که این نرخ را افزایش دهد المانی موثر و مفید در بازاریابی محسوب میشود. و اصطلاحاً نرخ تبدیل را افزایش داده است.
تبدیل میتواند با کلیک کردن روی یک دکمه، پر کردن یک فرم یا وارد کردن ایمیل اتفاق بیفتد.
سئو یا بهینه سازی برای موتور های جستجو
سئو شامل مواردی از استراتژی ها است که به شما کمک میکند نتایج بهتر و بالاتری در صفحات موتور های جستجو داشته باشید.
استراتژی های سئو برای صفحات فرود شامل موارد زیر است :
- از کلمات کلیدی موثر در عناوین استفاده کنید
- از محتوای با کیفیت در صفحات خود استفاده کنید
- اضافه کردن فیلم ها و تصاویر به صفحات خود
- اطمینان حاصل کنید زمان لود سایت شما در سریع ترین حالت ممکن باشد.